Anna Paulová

Anna Paulová patří k nejvýraznějším českým klarinetistům mladé generace. V roce 2015 se stala laureátkou Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, kde získala 2. cenu a další zvláštní ocenění – cenu Nadace Bohuslava Martinů, cenu Nadace Gideona Kleina ad. Již předtím získala ocenění v mnoha významných českých i mezinárodních klarinetových soutěžích: Marco Fiorindo Turín a Giacomo Mensi Breno (Itálie), Krško (Slovinsko), Markneukirchen, Oldenburg a Possehl-Musikpreis Lübeck (Německo), Wrocław (Polsko), Yamaha Stipendium aj. V roce 2016 se stala absolutní vítězkou soutěže Nadace Bohuslava Martinů. V roce 2019 postoupila do semifinále prestižní Mezinárodní hudební soutěže ARD v Mnichově. Je držitelkou ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové pro nejlepšího studenta HAMU v Praze roku 2020. Získala speciální cenu Golden Medal na soutěžích Vienna International Music Competition (2019) a Manhattan International Music Competition (2022). V listopadu 2022 vystoupila na festivalu Salon de Virtuosi v Bohemian National Hall v New Yorku a v listopadu 2023 s Orchestra Sinfonica di Sanremo v Teatro Olimpico v italské Vicenze.

Mezi její nejnovější úspěchy patří Cena Jiřího Bělohlávka, jejíž laureátkou se stala v roce 2024. Získala také 1. cenu na soutěži Rising Stars Grand Prix 2024 v Berlíně.

Studovala na Pražské konzervatoři u Milana Poláka a Ludmily Peterkové a na Akademii múzických umění v Praze u Jiřího Hlaváče a Vlastimila Mareše. Ve studiu pokračovala na Musikhochschule Lübeck, kde navštěvovala hodiny Sabine Meyer a Reinera Wehle. Své studium si dále rozšířila na Royal Conservatoire Antwerp u Annelien van Wauwe a na Accademia di Santa Cecilia v Římě pod vedením Maestra Alessandra Carbonareho. V roce 2024 dokončila doktorské studium na Akademii múzických umění v Praze.

Zúčastnila se řady mistrovských kurzů pod vedením špičkových sólistů a pedagogů (Sharon Kam, Shirley Brill, Charles Neidich, Yehuda Gilad, Martin Fröst, François Benda, Philippe Berrod, Paul Meyer, Karl Leister, Wenzel Fuchs, Michel Lethiec a mnoho dalších).

Koncertní debut absolvovala v patnácti letech s PKF – Prague Philharmonia a dirigentem Leošem Svárovským. V roce 2014 vystoupila jako sólistka s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Později vystoupila jako sólistka s dalšími předními českými i zahraničními orchestry, například Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Severočeskou filharmonií Teplice, Moravskou filharmonií Olomouc,Münchener Kammerorchester, Orquestra de Câmarade Cascais e Oeiras Portugal, Orchestra Sinfonica Siciliana aj. Spolupracovala s mnoha dirigenty, mezi než patří Tomáš Brauner, Robert Kružík, Leoš Svárovský, Vojtěch Spurný, Jakub Klecker, Jiří Rožeň, Chuhei Iwasaki, Jiří Habart, Debashish Chaudhuri, Sander Teepen, Jan Jakub Bokun, Nikolay Lalov, Nicolas Ellis, Wojciech Rajski, Antonino Cascio, Giancarlo De Lorenzo, Eliseo Castrignanò.

Vedle své sólistické dráhy se věnuje také komorní hře a spolupracuje s řadou vynikajících instrumentalistů, jako jsou Charles Neidich, Ludmila Peterková, Ivo Kahánek, Martin Kasík, Václav Hudeček, Jan Mráček, Tomáš Jamník, Jana Boušková či Lubomír Brabec.

Zaměřuje se na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták ad.) a spolupracuje také se skladateli mladé generace. Zabývá se rovněž interpretací Mozartova klarinetového koncertu v originální verzi na basetový klarinet.

V červnu 2023 vydala své debutové album s hudbou Karla Husy a Bohuslava Martinů u vydavatelství Supraphon, na kterém spoluúčinkují klavírista Ivo Kahánek a další přední interpreti. V lednu 2025 vychází její další album Clarinet Metamorphoses, které natočila se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Tomášem Braunerem.